Nintendo Revolution Hardware-Spezifikationen

KAMiKAZOW

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Hi.
In dem Thread zum Revolution-Controller wurde etwas über die Leistungsfähigkeit der Konsole philosophiert.
Vor einigen Tagen ist nun wieder aktualisierte Hardware-Spezifikationen von der Revolution ans Tageslicht gedrungen.
Quelle ist ein User der G4TV.com-Foren, der wohl Entwickler bei Factor5 ist und er war auch derjenige, der relativ früh die Spezifikationen der Xbox360 bekannt gegeben hat. Da sich seine Aussagen weitestgehend mit den offiziellen Spezifikationen der Xbox360 deckten, kann man ihm eine gewisse Glaubwürdigkeit zusprechen.

Die letzten Entscheidungen über die Hardware der Revolution sind angeblich noch nicht getroffen. Nintendo hat wohl 3 Systeme zur Auswahl, wobei "System 2" schon aus dem Rennen zu sein scheint und es sich wohl zwischen "System 1" und der modifizierten Version entscheiden könnte, wobei es in Richtung modifiziertem "System 1" zu tendieren scheint. Der Vollständigkeit halber lasse ich System 2 aber nicht außen vor.

Natürlich gilt: Nix ist sicher bevor es nicht offiziell ist und bis dahin sind es Gerüchte.

Ich finde diese Specs sehr interessant. Vor allen Dingen die angeblich eingebaute Physics Processing Unit. Das könnte die CPU je nach Spiel gut entlasten und der MHz-Unterschied zur Konkurenz würde nicht so viel ausmachen.
Schaun wir mal, was draus wird.

Zum Lesen noch ein paar Links:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20050923-5344.html
http://arstechnica.com/staff/carthage.ars/2005/9/23/1348
http://forums.g4tv.com/messageview.cfm?catid=8&threadid=489191&FTVAR_MSGDBTABLE=&STARTPAGE=3 (im unteren Drittel der Seite)

System 1
CPU:

  • IBM Custom PowerPC 2.5 GHz with 128 KB L1 cache + 2 internal Highly customized G5 cores, 2.5 GHz each.
  • Each G5 core will have 128 KB L1 cache.
  • The whole CPU (including the cores) will share either 256 – 512 KB of L2 cache.
  • Its Dual Threaded, G5 cores to have 2 hardware threads per core, 4 Threads total

Revolution GPU
  • ATI Custom based RN520 core. The "N" stands for Nintendo, and is because the ArtX team is with them, that is why it’s an "N". There will be 2 GPU cores (just like the nVidia SLI motherboard with two Graphics Chips), this will use ATI's alternative, and will be the first in any console.
  • GPU cores at 400 MHz each, theoretical 800 MHz. Will support up to 2048x1268 resolution, but no HD support, so that resolution is null.
  • 28 way parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines for each core with unified shader architecture. Thats a theoretical
  • 56 Shader pipes if combined
  • Polygon Performance: 500 million triangles per second theoretical, average in game would be around <100 Million/sec>
  • Shader Performance: 45 billion shader operations per second

Revolution memory
  • 512 MB of 700 MHz 1T-SRAM

Other bits and pieces
  • Revolution will support a PPU chip (Physical Processing Chip). There will be 32 MB’s of its own RAM, which will link to the CPU and GPU and the Controller .
  • There will also be a separate sound card that will support only DD 5.1 – DTS 7.1, rumours has it will have 16 MB’s, like the Cube DSP


System 1 Modified
CPU:

  • 1 IBM Custom PowerPC 2.5 GHz with 256 KB L1 cache and 1 MB of L2 cache (an L3 cache is rumored). It’s Dual Threaded
  • 13 billion dot product operations per second

Revolution GPU
  • ATI Custom based RN520 core. The "N" stands for Nintendo, and is because the ArtX team is with them, that is why it’s an "N".
  • GPU core at 600 MHz. Will support up to 2048x1268 resolution, HD support is still being decided. Will have 256 MB’s of 1T-SRAM (the RAM is much better due to some tweaking, compared to GC’s RAM. The latency and Cells are much more efficient and faster. Around 1.2 ns is the latency, on average).
  • 32 parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines.
  • Polygon Performance: 500 million triangles per second theoretical, average in game would be around <100 Million/sec>
  • Shader Performance: ~50 billion shader operations per second

Revolution memory
  • 512 MB of 700 MHz 1T-SRAM

Other bits and pieces
  • Revolution will support a PPU chip (Physical Processing Chip). There will be 32 MB’s of its own RAM, which will link to the CPU and GPU and the Controller.
  • There will also be a separate sound card that will support only DD 5.1 – DTS 7.1, rumors has it will have 16 MB’s, like the Cube DSP


System 2

CPU:

  • IBM Custom PowerPC 2.5 GHz + 4 internal Power PC G5 cores running at 2.5 GHz each. Each core will have 128 KB L1 cache.
  • The whole CPU will share 512 of L2 cache.
  • Dual Threaded so there will also be two hardware threads per core, 8 hardware threads total.
  • 15 billion dot product operations per second

Revolution GPU
  • 2 GPU cores running at 500 MHz. Now this says there will be HD support up to the resolution as above...
  • Each GPU will have 256 MB of GDDR4 RAM
  • 28 way parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines for each core with unified shader architecture.
  • Polygon Performance: 500 million triangles per second theoretical, average in game would be around <100 Million/sec>
  • Shader Performance: 52 billion shader operations per second

Revolution memory
  • 512 MB of 700 MHz Updated 1T-SRAM


Other bits and pieces
  • Revolution will support a PPU chip (Physical Processing Chip). There will be 32 MB’s of its own RAM, which will link to the CPU and GPU and the Controller .
  • There will also be a separate sound card that will support only DD 5.1 – DTS 7.1, rumours has it will have 16 MB’s, like the Cube DSP



Nintendo has modified the System 1 specs. They have deleted the System 2 specs as it is obviously expensive and really powerful. Nintendo now has to choose between the System 1 or these Modified Specs.

For maximum system performance, i would go with system 2, but since 4 cores are really hard to code,
System 1: thats more than powerful enough to compete with the xbox 360 or PS3, GPU wise, the CPU i think technically is a little slower than the xbox 360's CPU by 20%.
System 1 Modified version: I think this would be on par with Xbox360, though PS3 could have an edge in the CPU area. In the GPU area the Revolution beats PS3, and technically would match Xbox 360.


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Ursprünglich waren das zwei Posts. Ich habe die beiden etwas angepasst und zusammengeführt. Also nicht wundern, dass das kein 1zu1-Zitat ist. :)
 
Die technischen Daten sind meiner Meinung nach nicht so wichtig für eine neue Konsole. Wirklich schlechte Grafik gibt es doch schon lange nicht mehr, und es geht am Ende einzig und allein um den Spielspaß.

Entscheidend für den Kauf einer neuen Kosnole ist für mich die Art und Qualität der Spiele die darauf erscheinen, und da hat Nintendo für mich die Nase vorne.

Wenn ich mir den Schrott anschaue, der momentan für Ps2 und XBox und vor allem für die PSP so auf den Mart geworfen wird, ist das schon erschrenkend.
Alles recht lieblos, und immer das gleiche. :mad:

Sicher gibt es viele die anderer Meinung sind! :)

G.
 
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